Lobbyist
Lobbyen is één van de belangrijkste, maar ook één van de meest onzichtbare taken van Fit!vak. De branchevereniging beïnvloedt stelselmatig beslissers en hun adviseurs die werkzaam zijn in en voor de publieke sector.
Dat gebeurt in verschillende domeinen en op alle bestuursniveaus: politiek, bedrijfsleven, belangenorganisaties. Lobbyen vindt plaats achter de schermen en is vaak een kwestie van lange adem. Door te lobbyen wil Fit!vak de agendavorming en (politieke) besluitvorming beïnvloeden in het collectieve belang van de fitnesssector. Het verlagen van het BTW-tarief naar 6% is een voorbeeld van een succesvolle lobby van Fit!vak.
Fit!vak lobbyt tegen invoering
werkkostenregeling (WKR)
De regering heeft eerder aangekondigd de werkkostenregeling (WKR) op 1 januari 2014 te willen invoeren. Deze regeling heeft ook voor werkgevers in de fitnessbranche gevolgen. Fit!vak is daarom in 2013 achter de schermen een lobbytraject begonnen om de WKR in de huidige vorm en opzet niet in te voeren per 1 januari 2014. Fit!vak is van mening dat de termijn te kort is voor werkgevers om goed onderbouwd een keuze te kunnen maken. Bovendien heeft Fit!vak ook nog vragen over de inhoud van de regeling, die te complex is voor met name werkgevers in het midden- en kleinbedrijf. Het resultaat van de lobby is op dit moment nog niet in te schatten, want het is een lastig dossier. De toenmalige staatssecretaris Frans Weekers van Financiën heeft de invoering van de WKR in ieder geval een jaar uitgesteld, tot 1 januari 2015. Werkgevers krijgen dus nog een extra jaar de keuze tussen de huidige afspraken over de belasting op vergoedingen en verstrekkingen aan werknemers en de nieuwe WKR.
1 - 2
Lobbyist
Jaarverslag 2013 Fit!vak
06