Taak: dienstverlener
12. Communicatie

Communicatie speelt een essentiële rol in de samenleving, waarvan ook fitnesscentra deel uitmaken. De komst van social media, de verdergaande digitalisering en het feit dat steeds meer mensen ook informatie over leefstijl en gezondheid via beeld en geluid als entertainment tot zich nemen, vraagt van Fit!vak om ook te kiezen voor moderne communicatievormen. Tegelijkertijd vraagt de achterban aan Fit!vak om ook invulling te geven aan consumentencommunicatie, om zo de naam Fit!vak en met name het belang van sporten en bewegen bij een centrum dat is aangesloten bij Fit!vak te profileren. Centra die zich hebben aangesloten bij de branchevereniging, willen zich immers graag onderscheiden op kwaliteit. Vandaar dat steeds meer centra aan Fit!vak vragen om juist die kwaliteitsaspecten landelijk bij het grote publiek meer bekend te maken. Daarbij wordt onder meer een vergelijking getrokken met BOVAG en ANVR, als kwaliteitskeurmerken: consumenten kennen deze merken en kiezen daar bewust voor. Het wordt algemeen erkend en herkend als een kwaliteitskeurmerk. De fitnessbranche heeft daar in toenemende mate ook behoefte aan, omdat de leden keurmerken als Fit!vak en Fit!Ned (voorheen EREPS) onvoldoende kunnen vermarkten. Zolang consumenten deze keurmerken niet kennen en daarom op basis daarvan geen keuze maken voor een fitnesscentrum met deze keurmerken, hebben Fit!vak en Fit!Ned slechts een beperkt marketingeffect voor fitnesscentra.

Uit het in 2013 gepubliceerde ledenonderzoek blijkt dat de achterban van Fit!vak niet positief is over de profilering van de branche in de media: dat scoort geen voldoende. Leden vinden dat Fit!vak meer werk moet maken van de naamsbekendheid van Fit!vak, ook bij consumenten, en zich vaker in de media moet profileren. Om de naamsbekendheid en het marketingeffect voor haar leden te versterken, gaat Fit!vak in 2014 onderzoek doen naar de kansen en mogelijkheden van een zogeheten social media magazine: IFitness. IFitness bestaat uit tekst en foto’s, maar ook uit film en geluid. Het zal een interactief karakter hebben. Een student van Zuyd Hogeschool wijdt zijn afstudeerscriptie aan IFitness. In het late voorjaar van 2014 is zijn onderzoek klaar. Op basis van de conclusies en aanbevelingen besluit Fit!vak of het IFitness opneemt in de communicatiemiddelen, desgewenst met een externe partner als uitgever.

Fit!vak hecht grote waarde aan communicatie met haar eigen leden. Dat gebeurt onder meer via digitale nieuwsbrieven, papieren brieven, website, conferenties, de algemene ledenvergadering, accountmanagement en Fit!Magazine (FM). FM is het vakblad voor de ondernemer in de fitnessbranche en het officiële huisorgaan van de branchevereniging. Het vakblad van Fit!vak is als communicatiedrager niet alleen geschikt om te laten zien waar de branchevereniging mee bezig is, maar ook om input te krijgen voor beleid en strategische keuzes. De doelgroep van FM bestaat primair uit alle ondernemers die werkzaam zijn in de fitnessbranche en aanverwante branches en secundair medewerkers van deze bedrijven.

Ook in 2014 zal LMCG de uitgave van FM verzorgen. Primair gaat het om de uitgave van FM, maar ook social media als Facebook, LinkedIn en Twitter. Met LMCG is voor een businessmodel gekozen waarbij alle kosten en baten voor rekening van LMCG zijn. Fit!vak bespaart hiermee 50.000 euro per jaar.

De afspraken die tussen Fit!vak en LMCG zijn gemaakt:

•  LMCG zal tot 31 december 2014 voor eigen kosten en risico het vakblad Fit!magazine uitbrengen.

•  Na deze termijn zal de samenwerking worden geëvalueerd.

•  De titel Fit!magazine is en blijft gedurende deze overeenkomst eigendom van Fit!vak.

•  In eerste instantie zal de vierjaarlijkse frequentie worden gecontinueerd. Tot eind 2014 zullen dus nog minimaal acht edities worden uitgebracht. Wanneer het financieel haalbaar is, zal deze frequentie worden uitgebreid.

•  Hoofd- en eindredactie komen in handen van LMCG. In overleg met de redactieraad zullen onderwerpen/thema’s worden bepaald die vervolgens zullen worden uitgewerkt. In deze redactieraad zullen afgevaardigden van Fit!vak en LMCG plaatsnemen.

 

 

Jaarverslag 2013 Fit!vak

Beleidsspeerpunten 2014

07