De leerkracht maakt het verschil
‘Vaardigheden die wij aan kinderen bijbrengen, moeten we zelf ook beheersen’, vertelt Eric Classens directeur Willibrordusschool en School met de Bijbel en nauw betrokken bij de competentieontwikkeling van de leerkrachten van Fortior. ‘Goed onderwijs begint met een competente leerkracht in de groep. Alleen met echt competente juffen en meneren kan Fortior het verschil maken. En die juffen en meneren zijn niet meer de leerkrachten die veel ouders zich uit hun eigen schooltijd herinneren. Kinderen groeien op in een andere wereld dan waarin we zelf zijn opgegroeid. Zij zijn niet meer gebaat bij de hele dag door luisteren naar de leerkracht voor de klas.’
Lees verder...
‘Een leerkracht is geen ‘lesboer’ meer, maar ontwikkelt zich naar een instructeur, coach en begeleider van zelfstandig werkende leerlingen. En tijdens die ontwikkeling moet je kunnen sparren en spiegelen, je moet elkaar als leerkracht feedback durven geven.’
‘De ruim 300 leerkrachten van Fortior zijn voortdurend in ontwikkeling. Soms als voltallig team zoals de training in het gebruik van digitale middelen en de scholing in verschillende orthobeelden gericht op het Passend Onderwijs over:
• meerbegaafdheid • autisme • angststoornissen • dyslexie • dyscalculie • ADHD
‘We stimuleren leerkrachten om bewuster met hun persoonlijke ontwikkeling bezig te zijn. Je niet alleen bijscholen in dat wat je leuk vindt maar in dat wat je verder brengt in je functioneren voor de klas.’
6