Programma masterclasses
Tijdens de landelijke onderwijsdag techniek worden 5 inspirerende masterclasses aangeboden. Klik op de titels van de masterclasses voor meer informatie:
Meld u aan voor
de landelijke
onderwijsdag
VMBO & MBO
Techniek!
Vernieuwing van de beroepsgerichte programma’s VMBO’s kent diverse consequenties voor werving, aansluiting en doorstroom van leerlingen. Maar de grootste succesfactor hierin bent uzelf! In deze Masterclass gaan we in gesprek over wat de vernieuwing voor u als docent betekent en wat het van u vraagt…!
Door: Dr. Ellen Klatter, Lector Didactiek van het Techniekonderwijs, Fontys Hogescholen, PTH- Eindhoven en Lector Versterking Beroepsonderwijs, Hogeschool Rotterdam, Kenniscentrum Talentontwikkeling.
De complexiteit en dynamiek van het beroepsonderwijs vragen om docenten op masterniveau, die kunnen inspelen op veranderingen in de beroepspraktijk en de arbeidsmarkt.
Door: Monique Ridder, Coördinator Master Expertdocent Beroepsonderwijs, Hogeschool Windesheim.
Onderwijskundig leiderschap staat aan de basis van een geslaagde implementatie zoals van het vernieuwde kern- en keuzeprogramma (VMBO) en focus op vakmanschap (MBO). Een onderwijskundig leider creëert draagvlak, stuurt verbeteringen aan, bepaalt de innovatieruimte, faciliteert het ontwikkelproces en borgt de kwaliteit. De intrinsieke motivatie van docenten is de belangrijkste drijfveer tot vernieuwing. Deze intrinsieke motivatie is gerelateerd aan de betrokkenheid, volgens het Concern Based Adoption Model. Hoe maak je gebruik van deze wetenschap? Leidinggevenden krijgen de 5 sleutels tot effectief innoveren - krachtig concept, gedeeld eigenaarschap, professionele aanpak, heldere doelen en transparante resultaten, expliciet leren - als handreiking.
Door: Patric Wigman, scholingscoördinator VMBO,
Consortium Beroepsonderwijs
Het is 2020. Hoe ziet het technieklokaal van de toekomst eruit. We laten u de nieuwste technologische ontwikkelingen zien en ervaren. Samen ontwerpen we de bouwstenen voor de toekomstige leeromgeving techniek.
Door: Maurice Ambaum, directeur Ambaum BrandMakers,
en Jakob Abbing, regioconsulent Consortium Beroepsonderwijs.
Invulling geven aan de mogelijkheden die de nieuwe profielen met haar keuzevakken bieden. Een schoolvoorbeeld van het Twents Carmel College, pilot school vernieuwingen VMBO.
Door: Tonnie Franke, plaatsvervangend directeur,
Twents Camel College
1
Wat doet de vernieuwing met
uw professionele identiteit?
2
Masteropleiding ‘Expertdocent Beroepsonderwijs’
3
Innoveren en professionaliseren
van binnenuit
4
Ontwerp het technieklokaal
van de toekomst
5
Ervaring pilot school
VMBO - Denken in kansen
2